måndag 4 februari 2008

Sista dagen på dagis...

Efter 1½ år på föräldrakooperativet Bullerbyn väljer vi nu oss till det kommunala dagiset istället. Vi har trivits jättebra på dagis men pga av olika skäl väljer vi nu tat byta till Lillegården.

Sista dagen på dagis firade vi med att bjuda på tårta, och vad passar inte bättre än en Bolibompa-drak-tårta?!?




För att få till den runda tjocka magen använde jag mig av en stor djup och stor salladsskål. Jag gjorde ungefär som jag gjorde med tuttarna till tutt-tårtan fast denna gången i större skala. Fyllningarna blev vaniljmousse och dumle-fluff, gott och barnvänligt...!

Efter att ha fått stå och stelna till sig vänte jag skulle upp och ner, och skar sen bort lite för att forma fram en drak-kropp. Hals och svans gjorde jag av tårt-rester, så dom skar jag inte ut ur den stora tårt-delen.

Tårtan kläddes sen in i chokladkräm, där jag även gjorde dom sista detaljerna innan den gröna huden skulle på, bla ryggraden. Efter att ha kavlat ut en stor bit grön hud var det dags att klä in tårtan, den la sig som en stor filt...




Jag plattade till huden så den låg platt och fint och formade en drake. Då det skulle föreställa Bolibompa-draken skar jag ut en stor plats för hans gula mage.



Ett av misstagen med tårtan var att jag gjorde huden alldeles för tunn, vilket ledde till att huden gick sönder och chokladkrämen syntes, men det är sånt som händer

Huvudet modelerade jag helt på fri hand, jag bakade in en bit av en kinesiskt ätpinne som stadga, behövdes egentligen inte då huvudet låg ner.

Drakfjällen gjorde jag genom att skära ut en smal gul remsa, ca 10 cm lång och 2 cm hög, ur den skar jag sen trekanter så jag fick 10 cm långa drakfjäll... Med lugn och fin hand skar jag upp draken längs med ryggraden, la in drakfjället och sen la igen huden. Kände mig som en läkare... *ler*




I drakens huvud skar jag några djupa skåror för att få till hans lugg. Jag rullade två små vita bollar till ögon, gjorde hål med tandpetare och la i en lite svart prick i varje öga.

Som slut-finish torkade jag av draken med matolja så den blev glansig och fin.

Barnen tjöt av glädje och personalen var riktigt imponerade när dom fick se den fina tårtan, dom ville gärna har recept!

Det är en riktigt kick att göra tårtor, dels för att det är en utmaning, dels för att dom blir så fina (ibland iallafall) och mottagarens reaktion! Februari och mars blir en tårt-tät period och det dröjer nog inte länge innan ni får se nästa kreation!


Kram Karin

1 kommentar:

  1. Draken är riktigt bra tycker jag, den bästa bopmpadraken jag sett, svårt att få till karaktären på kända figurer men du har verkligen lyckats!

    SvaraRadera