tisdag 2 oktober 2007

Pippi-tårta


Ett pippi-kalas utan en riktig Pippi-tårta är inget riktigt kalas!

Så det var med blandade känslor jag prövade mig på att göra en Pippi-tårta, det var både kul och svårt! Med en mall var det bara att börja beskära tårtbotten, ett av problemen var dock att bakplåten inte var tillräckligt stor för pippis flätor. Jag fick tyvärr kapa av någa centimeter...!

Efter att ha googlat på nätet och besökt olika tårtforum var jag påläst med vilka metoder och material jag skulle använda mig av. Vanligtvis brukar man ha marsipan på tårtan men denna gången valde jag att göra det lite svårare för mig själv.

Efter ett recept på familjeliv.se valde jag att göra egen Marsmallowsfondant (MMF):

ca 5 dl packade marshmallows
(OBS! Om du tar rosafärgade blir som dom pippis ansikte!)
2 tsk vatten
7 - 8 dl florsocker

Lägg marshmallows i en skål med lite vatten och smält i micron ca 40 sek. De ska puffa upp och bli mjuka. Rör ordentligt i det. Tillsätt florsocker och vatten tills det inte längre klistrar. Ta ut på bakbord och knåda väl i 5-7 minuter. Förvara lufttätt i plastfolie och plastpåse.

Som fyllning till tårtan valde jag ett lager med Nougatmousse, inte nyttigt men gott!

3 dl vispgrädde
150 g dubbelnougat (3 stycken)

Klipp eller skär ner nougaten i mindre bitar. Hetta upp vispgrädden i en kastrull - Får absolut inte koka! Lägg i bitarna och smält dem under omrörning på svag värme. Låt svalna ett par timmar i kylen. Vispa sedan, helst med elvisp, till en fluffig kräm.
OBS! Det är viktigt att den får bli riktigt kall innan man vispar den annars kan den skära sig lätt!

Och i det andra lagret valde jag Apelsinmousse, en lite syrligare fyllning.

3 dl grädde
3 msk strösocker
4 msk koncentrerad apelsinjucie
2 äggvitor

Vispa äggvitorna till hårt skum, vispa grädden till hälften & blanda i socker & jucie. Fortsätt vispa grädden hårt,blanda försiktigt ner äggvitan i grädden. Låt stå i kylen ca 2 timmar. Vill du ha den gulare, droppa i lite gul hushållsfärg!

I den andra tårtan hade jag nougatmousse och hallonmousse. Detta recept räcker till 2 lager med fyllning!

250 g djupfrysna hallon
1 msk socker
fröna från 1 vaniljstång eller lite vaniljsocker
2 dl naturell youghurt
0,25 - 0,5 liter vispgrädde

Tina bären och mosa dem med socker och vanilj. Vänd ner youghurten och sist hårdvispad grädde. OBS grädden ska vispas riktigt hårt – tills precis innan det blir smör. Ställ kallt 1 timme.


Alla fyllningar lät jag stå över natten för att gotta till sig lite extra, bla apelsinmoussen fick skarpare smak!

Dekorationerna i Pippis ansikte gjorde jag med chokladkristyr och röd pyntgelé.

Trots att tårtan inte riktigt blev som jag fantiserade måste jag säga att jag är riktigt nöjd för att vara nybörjare. Jag har nu fått blodad tand och vill gärna baka fler...!!




2 kommentarer:

  1. Tårtan ser verkligen fin ut och av innehållet att döma var den hur god som helst!
    Men hur såg Lilla Gubben ut...?
    Vill se fler bilder...
    Mormor

    SvaraRadera
  2. Hittade hit via google. Min dotter (vars kalas börjar om fem timmar) önskade sig just en pippitårta... Den här ser ju superfin ut men jag har verkligen inte den där talangen som du verkar ha! Superfin!

    SvaraRadera