onsdag 6 juni 2007

Gammelgäddan

Ett av Johans och Jonatan stora intressen är att fiska i Kyrksjön, ibland får dom napp, ibland inte. Men idag fick Jonatan tag på gammelgäddan, och det med råge!

Efter bara fem minuters fiskande fick Jonatan napp och drog upp en av deras hitils största fångst, en gädda, nästan en meter lång och 4 kilo tung.

Gissa om dom är stolta!


Jag trodde dom skojade först när dom sa att dom hade fångat en en meter lång fisk, men där hade jag fel. Fisken är verkligen enorm, en rejäl gädda!
Grannen hjälpte oss att väga fisken, den väger knappt 4 kilo, inte illa! Den var så stor att den inte fick plats i Johans håv utan dom fick stjälpa fisken i båten.



Vi rådfrågade grannarna om vad man kunde göra med en sån här bjässe och rådet var att fjälla och rensa den för att sen frysa in den. Vi ringde även till min mamma Lena som kommer komma ner på besök i helgen och hon tyckte vi skulle spara den tills på lördag då vi ska laga till något delikat.


3 kommentarer:

  1. Det var ingen dålig firre!!
    Grattis!

    Ulli

    SvaraRadera
  2. Trevlig firre :).

    Själv har jag bara dragit upp smågäddor men min "partner in fish" har lyckats hiva upp en 5 kilos gädda och på nästa fisketur en 4 kilos gädda :). Jag får fan aldrig upp de stora. De käkar bara av tafsen för mig hela tiden.

    Grattis kusiner! :)

    SvaraRadera
  3. Fin fisk!
    Förstår att dom är stolta. Hur är det med Jonathans tumme??
    Hälsa alla!
    Kram Lena

    SvaraRadera